“Maak van een druppel een waterval”

Een doelgroep die onvoorwaardelijk achter je staat en vanop een platform de wereld toe schreeuwt hoe goed je producten zijn: het is de natte droom van iedere organisatie of brand die producten of diensten aanbiedt.

“Een community bestaat uit een groep mensen die overeenkomstige eigenschappen, doelstellingen, uitdagingen of interesses hebben”, weet Tonny Loorbach, auteur en ondernemer die cursussen community building aanbiedt. Hij stelt dat segmentatie belangrijk is voor het creëren van een band tussen de leden van de gemeenschap. Deze gemeenschap is dan ook een uitstekend platform om kennis en informatie te delen. “Een community is in zekere zin te vergelijken met een social mediaplatform, maar biedt een veel grotere meerwaarde. Bij een community wordt de privacy optimaal gewaarborgd, het kan gezien worden als een veilige omgeving. Dit is lang niet altijd het geval bij social media. Daarnaast is een community volledig naar wens in te richten en kun je dit platform volledig zelf beheren. Voor veel organisaties biedt een community dan ook zeer interessante mogelijkheden.”

Een aantrekkelijk ingerichte community kan een grote groep loyale klanten opleveren die ambassadeurs kunnen worden.

Maar hoe begin je aan het opbouwen ervan? Social media kunnen alvast dienen als middel, maar je moet eerst en vooral wel weten waar je precies naartoe wilt. Een community bouwen gebeurt namelijk niet van vandaag op morgen. Door bijvoorbeeld actief te investeren in socials kun je jouw pool aan (micro)influencers vergroten, en dat hoeft niet eens altijd iets te kosten. Bedenk bijvoorbeeld een creatieve campagne en hang hier een pakkende hashtag aan die eenvoudig opgepikt kan worden. Verspreid dit consistent door zowel organisch als betaald overal zichtbaar te zijn. Wat met één druppel begint, wordt uiteindelijk een waterval aan user generated content.

Community building vraagt met andere woorden om herkenbaarheid, maar evenzeer om continuïteit en discipline. Om dat te vrijwaren, kan content marketing misschien wel de sleutel zijn die deuren opent. Aangepaste, bijna op maat gemaakte content zorgt op tijd en stond voor een gevoel van eenheid, omdat het een community aanspreekt die in alle openheid kan overleggen, discussiëren en internaliseren. 

Voor veel organisaties biedt een community zeer interessante mogelijkheden.

Onder de noemer herkenbaarheid start je best met het ontwikkelen van een passende hashtag die onder iedere post kan geplaatst worden. Je huisstijl kan daarbij helpen om visibiliteit te genereren. Met contentformats kun je gerust experimenteren en kijken wat goed loopt en wat beter kan. Naast herkenbaarheid is ook continuïteit erg belangrijk. Organische content plaats je best op regelmatige en vaste tijdstippen. Probeer overkill te vermijden of je loopt het risico dat je community afhaakt omdat je hen overdondert met informatie. Start ook pas met het opbouwen als je social mediakanaal niet langer leeg oogt, anders wekt het een gevoel van onbetrouwbaarheid in de hand.

En last but not least is er de gouden regel: discipline. Een community bouwen kost tijd, véél tijd. Je moet bereid zijn erin te investeren. Goede community’s verschijnen elke dag met zorgvuldige, professionele posts. Probeer ook een discipline aan de dag te brengen waarbij je snel reageert op volgers en berichten om je interactie te verhogen.

Een community bouwen kost tijd, véél tijd. Je moet bereid zijn erin te investeren.

Vergeet niet dat je een omgeving faciliteert waarin je een doelgroep kunt binden. Door de drempel om te participeren zo laag mogelijk te houden, kun je in een relatief korte tijd veel mensen aan je binden en een groot sociaal netwerk opbouwen. Een aantrekkelijk ingerichte community kan een grote groep loyale klanten opleveren die ambassadeurs kunnen worden. Laat hén vertellen hoe goed je bent. Het komt een stuk geloofwaardiger en betrouwbaarder over dan het zelf om te roepen in een reclamespot.