The show will go on: Wat staat de eventsector te wachten na corona?

De ‘roaring twenties’ laten voorlopig nog wat op zich wachten. COVID-19 heeft de eventsector nog even in de tang. Maar met het stijgend aantal vaccinaties zijn er stilaan ook meer ogen op de sector gericht: wanneer zwaaien de deuren weer open en wacht ons dan hetzelfde als voorheen?

Financiële slagveld

De Belgische economie kreeg vorig jaar enkele rake klappen. Ze kromp net geen 7 procent. De eventsector komt als een van de meest gehavende uit dit financiële slagveld: evenementen en beurzen moesten een dik jaar geleden als eerste de deuren sluiten en kunnen hun activiteiten vandaag nog steeds niet ten volle hervatten.

Toch mijdt de sector de zwartgalligheid. “2020 was het beste jaar ooit voor eventsector”, klinkt het – lichtjes tegendraads – bij Tom Bellens, CEO van live communicatiebureau Push To Talk. “Natuurlijk was het op verschillende vlakken een catastrofe: voor veel klassieke eventbureau’s was het een jaar vol lege agenda’s en dalende inkomsten. Maar de crisis bood onze sector ook de kans om zich los te rukken van vastgeroeste ideeën. Voor ons zijn live evenementen de puurste vorm van communicatie – of ze nu fysiek of digitaal plaatsvinden.

Push To Talk mocht de afgelopen maanden heel wat straffe, inhoudelijk sterke bedrijfsevents organiseren. Die bereikten door hun digitale karakter niet alleen veel meer mensen, live of uitgesteld, maar er was ook veel meer interactie. En dan was er nog het kostenplaatje dat gevoelig lager lag. Dat maakt het mogelijk om vaker inhoudelijke events te organiseren voor een grotere doelgroep. Die zet je ook sneller op poten dan een groots fysiek event, waardoor je korter op de bal kunt spelen.”

Inzetten op digitaal

Ook bij AED Studios in Lint, een van de grootste studiocomplexen van de Benelux, werd de voorbije maanden volop ingezet op digitaal. “Sinds september hebben we onze eigen extended reality-studio, waar via technologieën als virtual en augmented reality het fysieke en digitale met elkaar verbonden worden”, schetst Glenn Roggeman, CEO van de AED Group. Dat kan zelfs volledig live, zo bewezen ze tijdens de Gouden K’s, de awardshow van jeugdzender Ketnet. “Deze grootste XR-show van Europa werd als eerste ter wereld volledig live uitgezonden. Een primeur én een blijver: extended reality biedt heel veel spectaculaire mogelijkheden – voor shows en feesten, maar ook voor filmscènes. Je kunt heel creatief met het decor en de beleving omspringen.”

Gecontroleerd en gefaseerd

Ondanks de vele voordelen en mogelijkheden klinkt vanuit de sector toch ook de roep naar volledig fysieke events. “Mensen missen het contact, de ontmoeting, de beleving…”, klinkt het bij Bruno Schaubroeck van Event Confederation, de organisatie die de krachten van alle spelers in de sector bundelt. “Er bestaat geen twijfel over: we willen opnieuw honderd procent fysiek live gaan, al beseffen we dat digitaal manifest aanwezig zal blijven. Het wordt voor de ‘echte’ events dus een kwestie van meer service bieden. De mensen moeten een reden krijgen om zich daadwerkelijk naar een locatie te verplaatsen. Er ligt de sector dan ook een positieve uitdaging te wachten: we krijgen de kans om creatief te zijn en onze gasten een ultieme meerwaarde te bieden.”

“Ik zie de eventsector in de loop van dit jaar terug opstarten, maar dan gecontroleerd”, tempert Roggeman de verwachtingen. “Het eerste dat weer moet plaatsvinden, omwille van de economische noodzaak, zijn beurzen zoals Batibouw. Dat moet live: je moet producten zien en voelen, je krijgt graag face-to-face uitleg… Maar dat zal niet in zijn gekende vorm zijn: het zal eerder met vastgelegde tijdsblokken voor beperkte bezoekersgroepen zijn. Laten we daar al mee starten en zo veilig doorgroeien. Hetzelfde voor feesten: kleine groepen in openlucht zal dit jaar nog lukken, maar grote dansfeesten zie ik zo snel nog niet gebeuren. Daar kan de mix tussen online en live een prima oplossing zijn: denk aan enkele danszones met een paar honderd man die dan virtueel met elkaar geconnecteerd worden.”